Friday, February 3, 2012

Selamat Tinggal Choki...


Makan masa gak nak start crita ni..Sebab setiapkali aku teringat, mesti nak meleleh je airmata.. Rasanya setiap orang yang rapat dengan aku, tau apa kecintaan aku.. Selain dari manusia, aku suka kucing.. Memula memang agak liat nak bela memandangkan aku takut tak terbela.. Tapi dek sebab kitorang suami isteri punya minat yang sama, gagahkan jugak amek Choki kat umah mak Amir.. Bermulalah rutin harian macam gak menjaga anak..:)

Bangun pepagi, siapkan makan, tempat membuang dia.. Pastu bole la sesiap nak pi keje plak..
Macam tu berlanjutan dalam 6-7 bulan.. Tido pon kengkadang nak menyempil.. Dia manja, dia cerdik.. Kengkadang nak pi memane memalam, memang dibawak, dok la dia kt belakang sambil tengok panorama..:D
Klass ko Jah..!!

Sedih jer muka kan? Masa ni malu2 lagi.. Amek gambor dulu sebelum bawak balik umah..
Dalam pikiran, bape hari ler tahan hayat ko ni.. Macam tak sihat jer...


WAhhhh!! gitu..King kat dalam umah..


Kami sediakan tempat yang selesa untuk beradu...:)
Macam baby2 gak laa..,kan?

Masa ni, Tuhan je la tau camne seksa dia dok cengkam bahu aku sebab tak mau kene injit dgn vets..kemain kuat dia tahan badan kat badan aku..Udahnya 3-4 orang yang pegang dia, siap dengan kene serkup badan dengan kain..Ganas giler..Kekecik, redho je kene vaksin..
Vets tu sampai ke hari ni, ingat kat Choki..

Lumrah alam kan, yg idup kene la berpasang2an.. Ksian tengok dia temenung2 sensorang, aku mintak kat Alang sekor kucing buat teman.. Seminggu gak la jenuh aku nak memadankan depa..Asik becekau jer..Last2 gini la jadinya... sweet sgt..dia punya sayang kat Bibib ni, memang kelasss..!! mana Bibib pegi, dia ikut..Mane Choki pegi, Bibib ikut....hihihii...lomantik maaa...

Dia jadik teman kalo Amir keje lewat.. Priority memang dia.. Kucing lain pon aku sayang..tapi manakan sama dengan dia..istimewa di hati..

Akhirnya, 25hb Januari, dia pergi selama2nya...Pergi yang abadi..
2-3 hari dia dok melayan sakit..Sakit batu karang kate doktor. Sebab tak boleh nak kencing..Peluang operation 50-50..Tak sempat nak bawak gi vets..
Rasa tak sedap ati aku pagi tu, memang mengena.. Membuak2 je perasaan nak balik umah..
Tak sempat tengahari, aku balik gak sebab dalam kepala hotak ni asik pikir dia jer..
Bukak pintu, dia terbaring kaku.. Agaknya baru mati.. Pagi tu, dia baring depan pintu macam tak bagi kitorang gi keje.. Agaknya nak bagitau, ' takyah la pi keje, da nak mati da ni..'

Da sampai ajalnya..Aku redho walaupun sedihnya sampai ke hari ni masih terasa..

Baka terakhir dari Choki... ChiWiWi...jantan..exactly sepesen dengan pangai bapaknya..
Tido terlentang kalo kenyang, suka tido nak meleser.. manja...



Kalau ikutkan memang da banyak kucing yang mati..Sedih tu memang sedih..
Tapi perginya Choki macam melebarkan ruang kesedihan kat dalam hati ni..
Walau macamanapon, itulah lumrahnya...hidup mati, PASTI.. LAMBAT CEPAT, PASTI jua datangnya..

**** selamat berbahagia disana, Ucu n Abang sayang kamu****




No comments:

Post a Comment

Google