Monday, January 25, 2010

1st to 3rd generation..

Tajuk yeyeor macam ade gathering besar2an jer..takde maknenye..Tunggu raya sok baru ado..Ni kesah kekuceng aku..( macam tak biase jer kan nak tadah airmata,pi amek baldi.Sure benanah bijik mato tengok gambor kucen jer..)

It's part of my life hokeh..suko baco,tak suko takkan nak dipakso2..Yang sebenornya bela kucen bukan kerelaan aku.Sebab aku tau,kalo aku dahterikat dengan satu benda,aku susah nak lepaskan.Tapi dek tipu daya dari ahli kuarga,terjebak sudehhhhhhhh...adehh..( takkan nak salahkan diri sendri?harus carik mangsa ;p )

Memula main geletek2 jer tiak C Choki..aleleleleeehhh...manja..Minggu depan pi lagi umh maktuo,gurau senda lagi..Ahhh sudahh,maktuo aku soh bawak balik..kalo tak,dia buang..hamboiii..ugut tak hengat kan.. ;pPadahal dia nk soh teman aku kat umah..Balik umah,ati tu dok pikir bebelah bagi lagi..Tapi esoknye macam tebukak ati pi kedai haiwan beli sangkor sebab nak amek C Choki( waktu tu blm letak nama..)Sebab kena gi pejabat pendaftaran dulu la kan..? ; p

Dipendekkan cite,aku amek bawak balik,bagi makan,mandi bagai..Mula ajor dia pupuk dalam bekas..mau kena lastik bontot berak sepah2?Pastu up ckit.Bawak jalan2 lak dengan kete..Dok la dia kat bahu...Dari pegi smpai la balik.Elok je tak kincin ke hape.Dan amazingnye,aku lepas gitu je dalam kete.Ade la bulu dia sesikit.Tapi aku kan ade roller ajaib..;p...Sampai la sekarang ni...

Tapi tajuk sebornye takde kena mengena dgn crita ni..; p
Meh aku tunjuk gambor ni..





Ni la Choki mase aku memula kenal dia..ecececeehhh...
Muka selenger selebet gile la time tu..macam malu2 alah gitu..
Comot sbb tak berbela..



Ni bukan Choki..
Ni CUCU Choki..hahh..jangan main2..ade same tak?
Ade la sesikit dari segi bentuk rupe,kaler bulu..
Maktuo den nak bagi orang..Sebab tak sanggup nak bela..
Banyak sangat rakyatnye.Ade aku riki2 kat anak2 sedara yang teringin buat
amal jariah..Time bertanye dulu,kemain gah macam Zoo Taiping dia nak buat jadirumah angkat,kannnnn..?haram tol..!!Sampai la ni,xde sape yg bebunyik..
Buat darah aku jem jer ni..




>


>>>


>>
>>>>

>>>>>>>>>


>>>
>


Ni la hasilnya kalo umur diaekor tu panjang..
Berjasa ko bela dia ni.Pepagi tolong kejut.Ngiau2 depan pintu..
Bangun dengan tak bangun je masalahnya..;p

Orang kate,kita berbuat baik pada binatang,akan mendatangkan rezki pada kita.InsyaAllah..Tuhan tu maha kaya dan maha mengetahui akan sesuatu..

Dan kata kawan aku,salah satu sebab perempuan tu masuk neraka adalah kerana menerajang kucing selain dari dosa2 yang dia lakukan..Wallahualam..

Yang pasti,watpe ko nak terajang kuceng tu?
Da namepun binatang,akal nye tak same macam kita..sabor jer sudah..
Lainla kalo anjing,kena la sepak.kang kena gigit x pasal2 ailio ko meleleh kena penyakit anjing gilo...amet tamet!! Den tak sanggup..

uikkk....

Aku terjumpe gambor ni kt FB kawan aku dan dengan pantas menyenap gambor ni..
Hihhiii...
Ade yg komen letak name diorang,Bungzie..hahahahaaa...
cam haremmmmmmmm jer kan?
Apepun,xmo komen lelebih..kang masuk ISA..;p
Takuitttt bak kate C Yayan.

psstt..psstt...i heard hoh,she's the 4th one maaa..
aiyakkk..!!

Friday, January 22, 2010

Gettin' bigger n notty..


Choki da jadik pemalas sekarang...makan,tido,bangun,jenjalan,dok kat tingkap,TIDO lagi..dan lagi...


Abang Jacko n little princess Eiya pajieya...heheheheee..



Thunder n Luckylucky..


Yang paling noti..
B.J.hidung kembang.tetiap ari dok bersihkan idung,bekerak jugak dimalam hari..ihhh...Tapi sangat manja..ngiau dia sangat comel..bulu kembang.
berpotensi jadi besau macam bapak dia.

Dalam kepala hotak,berbelah bahagi nak bagi kat orang..
isshhkk...kena intebiu dulu nak jadik makbapak hangkat diaekor neh..

;p

Markisa owhh Markisa..

Pernah jumpe buah Markisa?
Sumpah ni ler first time aku nengok buahnya.Pernah minum jusnye ntah bertahun dulu.Tupun mase gi Medan.tu la sekali dalam 34 tawun..34 tawun kah?Tua ko Yaya yer..ihhh..ihh...da patut sangat la mula sedor diri..mana2 yang tak betul,dibetulkan.Yang kurang di sempurnakan,yang lebih dihulur2kan..Lemak lebih,maukah?;p


Nampak buah yg kat gunting tu?tu la bentuk asal sebelum kena cabul..

Al-kisah buah Markisa ni,pokok ade kat laman umah arwah atok.Punya la takde sape yang tau buah ni bole dimakan.Cuma si penanam je yang tau.Aku taktau ape motif dia mendiamkan kelazatan buah ni.Masa kenduri tu ari,Maksu yang tegur ni buah Markisa bole makan,isi sodap..digolak eh anak2 sedargho yang hampir nk jadi duraka..kojam tol la bebudak ni..kocik ati maksu tu hah..( kono ckp noghori sobab moksu ni org Seri Menanti ; p )
Sakit ati makcik tu sbb kena gelak.Dandan tu dia amek gunting.Bukan nak cocok orang.Tapi dibolah eh buah tu.Humang aiihh...Isi ehh..anak2 sedara yang pra durhaka ni sume menerai.WAhhhh....terkesima kejap..sedap katenye..
Haaaa...hamek ko..Udah la la ni,buah yang dulu tegolek2 dok atas tanah sampai busuk udah dijaga dengan rapi..Tak meraso la ekau Moksu nk makan dengan senang lenang.Padan muko..SApo soh btau.kalo tak,dapek gak ko pulun sensorang.
BTW,rasenye masam2 manis..dap..bagi yang suka masam la..dia lagi feel kalo pakai straw..perrgghhhhh..melekatttt kat tekak..pastu mata kecik2 nahan masam..Cesss...ngences ailio akak..!!

YA SUDAHHH!!!

Tuesday, January 19, 2010

3 sudah..

Nama : Shafi Rayyan B.Shahrul Nizam
T/Lhr : 12/01/2007

3 tahun sudah budak kecik ni..: )

Rindu itu...

Rindu itu datang lagi...
Berbekam di hati..

Tiba2 perasaan itu datang menerjah anganku,sedarku,igauku..
Alangkah indahnya saat Mak dan Abah ada..
akrabnya lebih dari uda dan dara,tapi ikatnya ikatan itu
bukan sesuatu yang boleh dileraikan..tidak mungkin..

Rajuk itu indah bila dipujuk oleh mereka..
Parut luka di tangan ini sejuk dipandang dengan ingatan
betapa tulus dan ikhlasnya mereka menekap darah yang mengalir..
Rambut yang dibelai,terasa melayang2 ditiup angin..
Indah kenangan itu..

Tiada lagi suapan manja dari tangan mereka..lapar sungguh
perut ini bila terkenang itu..
Abah yang tinggi kesabarannya..melayan kerenah menggosok baju
sekolah walau aku sudah mampu menggosoknya sendri..ingin bermanja
katanya bila emak menjeling tajam kerana aku mengada2 minta perhatian..

Abah...Abah...
Rindunya pada masakan Abah..asam pedas..Terbaik..
Rindu senyum Abah..Rindu segala2nya..
Abah terlalu baik..Terlalu menyayangi anak2 dan juga disayangi..

Pergi mereka sesuatu yang pasti..tapi kenangan itu merobek2
hati tatkala dilanda masalah..
Waktu itulah terpikir 'kalaulah mak,abah masih ada..'
Kalau....dan kalau...
Arghhh..

Airmata pasti bergenang..hati pasti bergetar mengenang mereka...
Semoga damai mereka disana..
Al-fatihah...


..anakmu..

Monday, January 18, 2010

...Pernahkah hatimu terusik...?

...Pernah kau rasa jiwa tersiksa..?

...Pernah kau rasa tidak terjamin melalui perjalanan hidup..?

...Pernah kau terasa suatu masa kau akan dikecewakan..?

...Pernah kau rasa bahagia bersamanya..?

...Pernahkah terdetik kekesalan..?

...Pernahkah kau bermimpi buruk..?

...Pernahkah kau bangun dari tidur,dan dia tiada..?

...Pernah atau tidak dia curang...?

...Pernah tersesat dalam perhubungan..?

...Pernahkah kau alpa dalam kehidupan..?

...Pernahkah kau lupa pada asal usulmu..?
Yang pasti,dalam perjalanan hidup,perkataan PERNAH sebati dengan denyut nadi..setiap saat,minit,jam,hari dan begitulah seterusnya..

Mana PERNAH aku ingin melupakanmu...biar susah mahupun senang,akan aku tegar menjalaninya bersama...mampukah kau berbuat begitu..?

Wednesday, January 13, 2010

At last..


Sekian lame membedek tek maknye,dapat gak dak kecik ni netek.. Puas la makan penampor penendang dengan maknye:-D
Bibib bunting lagi. Tu yang tak koser n garang semacam tu..keadaan umah masih terkawal walaupun penat sikit asik dok ngemas nak ngelak bau2 yang kus semangat..!! La ni telentang 2 branak.bapaknye jangan cakap la.sejak kena parap kat luar dgn parpu2 yang tutttt aritu,aku da tak kasi kuor dah.kesian kesian gak,tapi aku lagi kesian tgk dia luka calau bilau+bdarah telinga..ntah jenis manusia ape la yg sronok sgt membedal binatang.sungguh vinatang nyer pangai..

Bersiaran lngsung dr hp cokia..
Esok luse coti! Yiha!

Monday, January 11, 2010

Online Sistem..

Dekat setahun proses online ni nak dilaksanakan..Mane taknye,1 Malaysia kena pakai sistem ni,so,perancangan mestilah rapi.Leceh memang la leceh,tapi ade gak kebaikannya..Anyway,pekerja kena ikut ape yang pihak pengurusan arahkan.Dapat la berjimba kat hotel dengan kengkawan dari Utara sampai la Sabah Sarawak.Sume yang berkaitan dengan sistem,kena attend maaaa...
Sronot..sronot...;p

Hospital Putrajaya..

Citer ni kalo la ianya sejenis makanan,pasti udah basi,..hhmmm..Punyalah rajin kan mengupdate blog.gitu kate ko..Ahh...ade aku kesah?ade bahan,aku update la.takde kalu,takkan nak buat N3 ala2 halimunan.sungguh tak patut,desperate namenye tu.; P

Dari kenduri kawin aritu MakNgah nampak tak sihat..ala..name pun orang tua.Sedangkan yang muda ade yang kuor masuk spital,kan..?Tapi aku berharap sangat jangan la aku kuor masuk spital sok-sok..Maklumlah..ntah sape la nak jaga,kan..: (
udah..udahh...jangan nak buat N3 menangis plak..Akak dalam mood sedih ni,takmolah ditambah2..Peristiwa malam tadi sangat meruntum hati..walau mungkin ade orang kate,'alaaaaaaaaaaa...psal ****** pn nak nangis,nak sedih..??'Tapi pada aku,i kenot tahan maaaa....very the pilu..all so sudden..



Sempat lagi gurau2 dengan bapak metuo den..Oh ya..,ni kakak bapak mertuoku..
Sume family member sangat best ngengong kapla..sporting..
Diorang tatau pn aku buat blog neh..malu ah...; p


Penah tengok pokok ni?
Namenye akak tatau..tapi khasiatnye,bagus sekali deh..
Bole di buat ubat Kanser PAyu Dara..Darah tinggi jugak kalo tak silap..Cara penggunaan tak sempat nak bertanye..lufer akak ni dek non..Nanti la kalo dapat maklumat akan akak ketuk2 kibod ni later-later ye...

Babai ..

*Lighting JL malam tadi santek,kan...akak suka..*

Wednesday, January 6, 2010

Yayan..

Happy sangat bile dapat kuor dgn Yayan..
Keletah dia yang buat orang tak kering gusi...luv him..a lot...

 
Posted by Picasa

Monday, January 4, 2010

Majlis perpisahan...

Perginya atas dasar tugas...
Bertahun di Port Klang.Tak pernah merantau ke negeri orang..
Tentu sukar membiasakan diri dengan keadaan sekeliling.Tapi aku
yakin,mereka kuat dan tabah menghadapinya..Mungkin lebih bahgia barangkali?
Sape tau...InsyaAllah..
Kami di sini sentiasa merindui Cip sekeluarga terutama kakak aku,Uda..:(

Satu majlis meraikan mereka sekluarga diadakan..
Bukan meraikan atas dasar gembira,tapi meraikan atas dasar nilai
kekeluargaan yang kami terapkan pada setiap pekerja disini..

Perpindahan ini satu kehilangan yang berat utk kami terima.
Namun atas dasar tuntutan kerja,menjadikan kewajipan utk akur kerana itulah
perjanjian yang telah kami tandatangani..



2 orang yang ditukarkan ke Kuantan..jarak hanyalah 4 jam..
tapi rase macam jauhhhhhhhhhh sungguh...:(
Google