Wednesday, September 22, 2010

Menjelang Raya..

Mak kate,kalo da name orang pompuan,da kawin lak tu,paling huduzzz pun buat la 1 lauk untuk makan anak2 dan suami..Airtangan isteri tu pengikat kasih antara pasangan,pengerat ikatan ibu dan anak..Agar anak2 dengar kata,jadi insan yg soleh dan solehah masaklah dengan kasih sayang selain menjaga kebersihan dan adab semasa memasak..KUKU tu yg penting yer...jangan ler ko bela kuku panjang,masak,makanan tu bagi anak dan suami makan..Nauzubillah...segala toknek setan dok dalam kuku tu..kotor tu,kotor..bedosa besor tahuuu...


Aku kalo bab kerisik ni cam lorat sikit..Tetiap tahun kalo bole,kene buat sendri..baru feel..Takat ni tak penah lagi skip buat sendri...rasenye lain la kalo beli..kengkadang yg jual tu,dia da amek santan sekali pastu baru diorang buat kerisik..jadi lemak manisnya sudeh kureng disitu..

Tahun ni buat rendang daging..request..2 kilo..kuah kacang jugek.. Ade serunding yang aku beli dari tokei DatinDiaries2..sedap..sedappppp...SEDAPPP...over kan..?tapi memang sedap..yang penting kualiti terjaga..bak kate Ayu,KEPOMPOM sedap!!hegegegegee...gurau yer...

Kuah kacang kene buat..Sebab perancangan awal,aku buat rendang daging n kuah kacang,Along aku buat rendang ayam..udahnya,dia nk buat sndrik pulok kuah kacang..So,separuh dari yg da digoreng,dia bagi kat aku..Buat sendrik..cess...sabo je la..Sib baik adik u ni rajin..walauponnnn...;p

Ehh...nak tau cite..aku apply cuti ari Khamis..tapi ari Rabu opis da cleaRRR..hahahhaaaa...
So,waktu aku nak masak tu tak la gesa2 sangat...timing and steady jer..hahahahaa..macam la banyak beno lauknye kan?sendri lak rase nak meludahh..

Jangan la terpedaya nengok api tu..tu sume akak yang kasi fire..mane taknye api takmo menyala..?Arang da besor tempurung lutut!! Ya Rabbi..sabor je la aku kan..fault betul la..Kasi rekrut dulu la..kasi ketuk2 arang tu jadi kecik2..pastu susun la kayu2 kecik..sumbat sikit la kertas bagi api nyala..bila da nampak cam ade bara2 sikit kat arang tu,ko bantai la kipas bagai nak rak..sampai dia menyala dengan galaknye..

yang penting pastikan ko bukan dalam kondisi nak tekencin ke,tepupuk ke..Kalo tak,memang tbantut la usaha.nak ngipas pada awalan ni kene dengan penuh kepoyoan..dengan muka bagai kene ade ekspresi menarik..cam moncong tupai dowh...

i..
2 bradik gagah..hahahahaaa...aparaaa....


Kalo la lemang ni bole bcakap,da lame dia nyumpah..hhahahaaa...punya la lembab operasi melemang..kul 12 bru nak start..kul 4 pagi baru setel..ahahahhaaa...tapi jadi jugak la..sedap n lemak..Otai buat ,kan?..mesti la sedap..

No comments:

Post a Comment

Google
 
Powered By Blogger