Thursday, June 24, 2010

Hai la Pengat....


Da 2 minggu rasanya aku tingat sangat nak makan pengat.Tak kisah la pengat ape.Janji name dia Pengat.Benti kedai Cina kat simpang Kg.Jawa,tak sah kalo tak membeli..ahahahaaa...Nampak keledek,wahhh!!!sedap ni buat pengat..Da siap,spoil lak banyak urat2 dia tu,nak makan pon potong stim je kan..Tapi ade orang suka keledek gitu..macam adventure katenya.tang manaaa..?.Tu tabiat aku kalo gi kedai tu.Dapat beli suku tembikai pun,aku da hepi...Kalo pegi kedai lain tu,idok pulak gitu.Tengok muka tokei pun da bole buat aku pikir 3-4 kali nak masuk ke tak..Helloooo...Bukak kedai tak kira kedai jual keranda pun,muka kena senyum hokeii..

Tu kisah ari senin tuu..Ari jumaat ado lak pasor malam kat area umah,gigih ni balik keje laju2 terus gi paso malam tu..Wahhhh lagi ni..Sekali ade kau pisang nangka..parampampampammm..Dapat tak bayangkan camner terujanya aku tgk pisang tu..ihhh..ihhh...WEhh..dulu aku tak brape suka.Tapi sejak mak mertua aku memperkenalkan menu ni,aku jadi cam jatuh cinta plak..Makannya takde la besungguh2..Tapi macam puas plak kalo dapat makan walaupun sikit..:)



Tadaaaa...sedang mereneh kate orang tetua..da siap aku perah kelapa,letak gula merah,pisangnya,daun pandan,semua kasi leburrr dalam poyok..gitu sajo...
Rendam la sikit sagu kalo suka nak letak sagu..tapi jangan masuk terus dalam poyok tu.Rendam dalam mangkuk lain yer.Rasa cam geli2 kalo makan kan..? Ok watttt..aku suka..Kawan aku kate macam telor katak..acooiiiihhh la ko Jana..
Api jangan kuat sangat..kang macam cepat lak masaknya,tak feel la macam pompuan ala2 dapuran gitu kan..?Walaupunnnn...ateettttttttt \;p
Da mendidih tu,bole la masukkan sagu tadi,masukkan garam cikit bagi dia rasa lemak2..Kalo kurang manis,campak ler gula sikit..Jangan manis sangat.Bagi aku pengat kalo manis sangat,tak best la...susa nak feel..
Ehh..Macam ruangan resepi kan..? tapi aku suka..
Gituu...


No comments:

Post a Comment

Google
 
Powered By Blogger